Thursday, April 18, 2013

Tips mencegah keguguran pada trimester pertama kehamilan



Biasanya, wanita mengalami keguguran pada trimester pertama kehamilan. Ini kerana implantasi janin tidak lengkap selama 3 bulan pertama kehamilan. Selain itu, wanita yang bekerja sepanjang kehamilan lebih berisiko mengalami keguguran. Tahap stres yang terus meningkat dan gaya hidup yang tidak sihat memberi risiko keguguran pada ibu hamil.

Berikut adalah lima tips mencegah keguguran pada trimester kehamilan.

1. Jangan makan keju 

Keju putih adalah makanan yang berbahaya bagi ibu hamil, maka sebaiknya hindari makan keju pada trimester pertama kehamilan. Hal ini dapat menyebabkan keracunan makanan yang parah dan menyebabkan keguguran spontan. Untuk menghindari keguguran, jangan makan keju.

2. Perjalanan jauh

Perjalanan jauh sepanjang kehamilan perlu dilakukan dengan cara yang sangat berhati-hati dan selamat. Terutamanya pada trimester pertama kehamilan, ketika janin masih belum cukup kuat untuk menghadapi goncangan, jadi hindari melakukan perjalanan jarak jauh.

3. Pengawet 

Semua jenis makanan yang mengandungi pengawet di dalamnya boleh menjadi sebab keguguran. Kalau nak minum jus buah, lebih baik korang membuatnya sendiri di rumah.

4. Kafein 

Terlalu banyak mengambil kafein semasa trimester pertama kehamilan boleh menyebabkan keguguran. Sekitar 100 gram kafein dibenarkan untuk wanita hamil iaitu setara dengan 1 bungkus kopi segera. Untuk menghindari keguguran, kurangkan meminum kopi.

5. Hormon stres 

Ketika korang sedang stres, hormon kortisol akan dihasilkan dalam tubuh. Hormon stres ini dapat memicu kontraksi pada rahim dan menggugurkan janin muda. Jadi, cubalah untuk menghindari stres sebaik mungkin.

Ini adalah beberapa cara yang mudah tapi efektif untuk menghindari keguguran pada trimester pertama kehamilan. Untuk lebih kepastian, korang boleh tanya doktor yang merawat korang.

kredit: http://www.merdeka.com

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...