Wednesday, May 15, 2013

Pari-pari yang pentingkan diri sendiri

Kesian kat Sleeping Beauty. Ada ke patut Si Pari-Pari tu ejas Prince Charming untuk diri sendiri... ish ish tak patut.... Korang jangan wat camtu, jangan rampas boyfren kawan yek.... hehe



Monday, May 13, 2013

Kung Fu Pemecah Biji Kacang

Kalau tak cukup ilmu di dada, jangan berani kacau awek yang terer kung fu. Kalau tak, tamatlah riwayat si adik yang menjadi simbol kejantanan korang sume. Hehehehe....



Wednesday, May 8, 2013

[Lawak] Pembedahan Jantung


Arman merupakan seorang suami yang sangat menyayangi isterinya, Nita. Nita mempunyai penyakit jantung yang sangat kronik. Pelbagai usaha telah dilakukan untuk menyembuhkan penyakit Nita. Akhirnya Nita mendapat berita gembira kerana ada penderma organ yang sanggup mendermakan organ jantungnya kepada Nita.

Di hari pembedahan...
Nita: Abang, hari ini saya akan menjalani pembedahan jantung. Andai Nita pergi dulu...
Arman: Jangan cakap begitu, sayang... Abang doakan Nita selamat, Isya' Allah.
Nita: Nita amat mencintai abang, I love you so much.
Arman: I love you too. Abang akan sentiasa di sisi sayang.
Akhirnya pembedadan jantung telah  berjaya dan Nita telahpun selamat. Tetapi apabila Nita sedar dari pembedahan, dia mendapati suaminya sudah tiada. Yang tinggal hanya bapak Nita sahaja.
Nita: Mana suami saya, ayah?
Bapak Nita: [dengan nada sedih] Sebenarnya, Nita tahu tak siapa yang dermakan jantung kepada Nita?
Nita: Apaaaa? [terus menangis meraung-raung]
Bapak Nita: Takde la, bapak melawak jer. Suami kau pergi ke tandas kejap.
Nita: #$%^&%*
Sayangilah suami anda. Dialah pengubat duka lara seorang isteri ;)

Tuesday, April 23, 2013

Tanggungjawab Bapa Selepas Anak Dilahirkan



1. Mengazan dan mengiqamatkan anak

Bayi yang baru lahir, telinganya berfungsi dengan baik. Islam menganjurkan diazankan di telinga kanan dan diqamatkan di telinga kiri. Suami hendaklah juga membanyakkan bacaan surah Al-Qadar di telinga kanan dan surah Al-Ikhlas di telinga kiri bagi tujuan memohon kepada Allah supaya anak yang dilahirkan terselamat dari melakukan perzinaan dan memohon juga supaya dikuatkan iman, jauh dari menyeleweng fahaman akidahnya dari landasan Ahlus Sunnah Wal Jamaah.
Hadis Rasulullah S.A.W. bermaksud :
“Sesiapa yang mendapat cahaya mata maka diazankan pada telinga kanannya dan diiqamahkan pada telinga kirinya maka akan dijauhkan dari gangguan Ummu Sibyan (sejenis jin yang membawa penyakit).”
Syarat dan pelaksanaan :
Islam mensyaratkan agar azan dilaungkan (sederhana) di telinga kanan dan iqamat di telinga kiri bayi.

2. Melakukan Sujud Syukur

Para suami juga disunatkan melakukan sujud syukur sebagai tanda kesyukuran kepada Allah. Suami boleh lakukan di mana sahaja dia berada ketika itu. Ia elok dilakukan sebaik sahaja anak keluar daripada rahim ibu. Perbanyakkan bacaan zikrullah (tasbih, takbir dan tahmid).

3. Membaca Surah Al-Insyirah Di Jari Manis Dan Ditahnikkan.

Tahnik iaitu membuka atau memecah mulut bayi yang baru lahir dengan buah tamar yang telah dikunyah oleh orang alim dan bertakwa. Pengertian tahnik secara bahasa dan syr’i adalah mengunyah sesuatu dan meletakkanya di mulut bayi. Maka dikatakan mentahnik bayi, mengunyah kurma kemudian menggosokkannya di langit-langit mulut bayi.

Ia boleh dilakukan oleh bapa kanak – kanak itu atau dibawa ke rumah orang – orang soleh untuk ditahnikkan dia kerana anak – anak yang lahir di zaman Nabi saw membawa anak – anak mereka itu kepada Nabi saw untuk ditahnik oleh Nabi saw.

Tahnik adalah bertujuan untuk memohon kepada Allah S.W.T. supaya anak yang dilahirkan mempunyai lidah yang fasih dan terkawal lidahnya dari menyebut perkara-perkara yang tidak berfaedah dan mendatangkan maksiat walaupun perkara ini boleh dilakukan oleh orang yang soleh namun bapa kepada anak tersebut lebih utama melakukan tahnik untuk anaknya kerana hadis riwayat oleh Tirmizi menyebutkan salah satu doa yang paling mustajab ialah doa ibu bapa untuk anaknya”.

4. Mendoakan anak & memberi nama

Usaha membesarkan dan mendidik anak supaya menjadi manusia berguna bukanlah suatu yang dapat dipastikan kejayaanya. Doa - Berdoa adalah satu usaha. Doa merupakan usaha meminta pertolongan kepada Allah.

5. Penyembelihan aqiqah & bercukur rambut

Untuk mensyukuri kelahiran anak, agama menganjurkan untuk mengadakan acara kesyukuran. Menyembelihkan kambing bagi anak lelaki, 2 ekor dan seekor bagi anak perempuan. Acara tersebut sebaiknya dijalankan ketika anak berumur 7 hari. Aqiqah amat penting, menurut keterangan ulama, hukumnya adalah "Sunat Muakkad". Dengan aqiqah akan menjadikan anak dapat memberi pembelaan (syafaat) kepada orang tuanya pada hari qiamat.

6. Menanam uri

Di saat-saat kegembiraan menerima ahli baru, seringkali uri dilupakan. Jika pihak keluarga tidak mengambil uri, klinik atau hospital mengumpulkan uri-uri itu dan didermakan kepada syarikat swasta.

Kemudian uri itu diproses bagi memperolehi hormon yang terkandung di dalamnya. Hormon-hormon ini banyak digunakan dalam alat-alat kecantikan dan solekan. Sebahagian ibu bapa cuma membuang bayi dalam tong sampah tanpa memikirkan uri adalah teman rapat bayi didalam kandungan Uri amat penting kepada bayi. Orang tua dahulu mengamalkan cara menanam uri dengan baik. Mereka mencuci dan membalutnya dengan kain dan ditanam.

7. Mengkhatankan anak

Berkhatan atau bersunat harus dilakukan untuk membersihkan anak-anak kerana kemaluan merupakan tempat najis yang harus dibersihkan..

Berkhatan bagi lelaki bertujuan untuk kebersihan, mencegah penyakit dan seksual. Perkara ini menjadi sunat kepada kaum perempuan dan satu kewajiban bagi lelaki. Bagi perempuan tidak perlu sebab Imam Syaukawi sebut tidak ada dalil yang sahih tentang wajib berkhatan bagi perempuan.

Monday, April 22, 2013

Wanita lebih sihat tanpa memakai bra?


Bra (ataupun coli) adalah salah satu item wajib yang dimiliki wanita. Bra akan menopang payudara dengan baik. Memang pelik kalau seorang wanita keluar berjalan tanpa mengenakan bra. Namun ada sebuah kajian yang mengejutkan tentang bra.

Kajian terbaru menunjukkan, wanita tidak memakai bra adalah perkara yang baik. Menurut hasil kajian 15 tahun di Perancis, bra tidak memberikan manfaat kepada wanita dan boleh membahayakan payudara. (Betul ke ni? macam tipu jer)

"Payudara tidak terpengaruh dengan graviti secara medikal, fisiologi ataupun anatomi" kata Jean Denis Rouillon, seorang profesor dari University of Franche.

Dia melakukan kajian di Hospital Universiti, Rouillon mengukur dan memeriksa lebih dari 300 payudara wanita yang berusia 18 dan 35, dengan memperhatikan bagaimana pengaruh bra terhadap tubuh dari masa ke semasa. Dalam kajian itu beliau tidak menyatakan ukuran payudara. (memang ambik kesempatan betul la profesor ni) 

Secara keseluruhan, beliau menemui kesan positif pada wanita yang tidak menggunakan bra dalam jangka panjang. Antara kebaikan yang lain adalah mengembangkan jaringan otot, puting dapat membesar secara semulajadi sehingga lebih kencang.

Berdasar catatan Rouillon, kajian tersebut menyimpulkan, bahan dari bra menyebabkan terbatasnya jaringan yang tumbuh di payudara yang boleh mempercepatkan pengenduran.

Capucine Vercellotti, seorang wanita 28 tahun yang terlibat dalam kajian ini, mengaku bahawa dia boleh bernafas lebih mudah jika tidak memakai bra.

"Pada mulanya, saya tak berapa suka dengan idea gila ini, tapi saya mencubanya. Selepas lima minit tanpa bra dan tambah lima minit lagi, saya rasa selesa," kata Vercellotti.

Tapi janganlah buang semua bra korang, itu kerja gila namanya.Walaupun kajian Rouillon mengatakan memakai bra berbahaya, namun dia tidak menyarankan semua wanita untuk melepaskan bra. Rouillon memperingatkan wanita untuk tidak mengenakan bra dalam jangka waktu yang lama demi kesihatan.

Kesimpulannya, penggunaan bra masih lagi relevan dan penting terutamanya ketika melakukan aktiviti di luar rumah. Cuma comel cadangkan supaya korang tidak memakai bra semasa berada di rumah sahaja. Dengan itu, kita sendiri boleh membuat kajian untuk membuktikan kebenaran kajian profesor Denis Rouillon itu betul atau salah.

p/s: Jangan tiru seperti gambar di bawah ni. Kalau dah buang bra lepas tu nak pakai apa pulak?



Sunday, April 21, 2013

Coli berusia 600 tahun


Ahli arkeologi di Austria telah menemui satu set coli dari 1400-an yang telah mengubah sejarah pakaian dalam buat selama-lamanya.

Sebelum penemuan di Istana Lengberg, pakar sejarah Tyrol percaya kisah coli bermula pada tahun 1700-an oleh Pembuat Korset dari Perancis, Herminie Cadolle.

Tetapi disebabkan penemuan pakaian yang ditemui tertanam dalam peti besi oleh penyelidik dari University of Innsbruck - bermakna kita kini tahu wanita memakai coli 500 tahun sebelum itu.

Empat barangan menyerupai coli yang moden dan termasuk eyelets yang menggambarkan mereka pernah diikat dengan renda seperti korset.

Sampel gentian telah diuji oleh Swiss Federal Institute of Technology di Z├╝rich yang mengesahkan bahawa item tersebut bermula sejak 1400-an. Ia mungkin dimeterai dalam peti besi sekitar tahun 1485, apabila istana telah diubahsuai.

"Kami sendiri pun tak percaya," kata Beatrix Nutz, pakar arkeologi yang menemui pakaian dalam itu.

"Daripada apa yang kita tahu, tidak ada perkara seperti coli yang berupa pakaian dalam di abad ke-15."

Sumber: www.huffingtonpost.co.uk


Thursday, April 18, 2013

Tips mencegah keguguran pada trimester pertama kehamilan



Biasanya, wanita mengalami keguguran pada trimester pertama kehamilan. Ini kerana implantasi janin tidak lengkap selama 3 bulan pertama kehamilan. Selain itu, wanita yang bekerja sepanjang kehamilan lebih berisiko mengalami keguguran. Tahap stres yang terus meningkat dan gaya hidup yang tidak sihat memberi risiko keguguran pada ibu hamil.

Berikut adalah lima tips mencegah keguguran pada trimester kehamilan.

1. Jangan makan keju 

Keju putih adalah makanan yang berbahaya bagi ibu hamil, maka sebaiknya hindari makan keju pada trimester pertama kehamilan. Hal ini dapat menyebabkan keracunan makanan yang parah dan menyebabkan keguguran spontan. Untuk menghindari keguguran, jangan makan keju.

2. Perjalanan jauh

Perjalanan jauh sepanjang kehamilan perlu dilakukan dengan cara yang sangat berhati-hati dan selamat. Terutamanya pada trimester pertama kehamilan, ketika janin masih belum cukup kuat untuk menghadapi goncangan, jadi hindari melakukan perjalanan jarak jauh.

3. Pengawet 

Semua jenis makanan yang mengandungi pengawet di dalamnya boleh menjadi sebab keguguran. Kalau nak minum jus buah, lebih baik korang membuatnya sendiri di rumah.

4. Kafein 

Terlalu banyak mengambil kafein semasa trimester pertama kehamilan boleh menyebabkan keguguran. Sekitar 100 gram kafein dibenarkan untuk wanita hamil iaitu setara dengan 1 bungkus kopi segera. Untuk menghindari keguguran, kurangkan meminum kopi.

5. Hormon stres 

Ketika korang sedang stres, hormon kortisol akan dihasilkan dalam tubuh. Hormon stres ini dapat memicu kontraksi pada rahim dan menggugurkan janin muda. Jadi, cubalah untuk menghindari stres sebaik mungkin.

Ini adalah beberapa cara yang mudah tapi efektif untuk menghindari keguguran pada trimester pertama kehamilan. Untuk lebih kepastian, korang boleh tanya doktor yang merawat korang.

kredit: http://www.merdeka.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...