Wednesday, June 27, 2012

Payudara kecil - kelebihan atau kekurangan?


Semua wanita inginkan tubuh badan yang cantik terutamanya saiz payudara yang menggoda. Ramai wanita menganggap payudara kecil sebagai kekurangan. Tapi janganlah bersedih, comel ada berita gembira untuk korang!

Satu kajian terbaru menunjukkan, wanita dgn ukuran payudara kecil memiliki risiko lebih rendah terkena diabetes tahap 2 berbanding mereka dgn ukuran payudara besar.

Ini adalah kesimpulan para ilmuwan dari Harvard University Amerika Syarikat dan University of Toronto Kanada. Mereka melakukan survey terhadap 92,106 responden perempuan. Hasil  kajian menunjukkan, wanita yang memiliki payudara dengan ukuran cup D atau lebih besar pada usia 20 tahun, berada pada risiko tiga kali lebih tinggi menderita diabetes tahap 2 berbanding wanita dengan payudara kecil.

Professor Joel Ray, salah seorang penylidik, mengatakan bahawa risiko menderita diabetes memiliki pertalian dengan perkembangan payudara semasa usia mencapai akil baligh.

"Akil baligh adalah satu tempoh dimana tahap resistensi insulin meningkat, iaitu keadaan dimana tubuh tidak menyerap glukosa sebagaimana sepatutnya yang menyebabkan kadar gula dalam darah tinggi sehingga menjadi punca perkembangan diabetes tahap 2," jelasnya.

Pada remaja yang sihat, peningkatan resistensi insulin ini akan menghilang selepas tempoh akil baligh berakhir. Tapi hal itu membuat pada remaja yg memiliki ukuran payudara yg lebih menonjol dinyatakan berisiko lebih besar terkena diabetes di kemudian hari.

 Kiera Knightly - antara artis yg memiliki payudara kecil

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...